Casemetoden – främjar eget tänkande, samspel och förmåga till analys.

Att arbeta i så kallade case är en metod som vänder på skolans vanliga inlärningsprocess. Det går till så att först när man sitter med ritningen eller motorn framför sig inhämtar man kunskapen som behövs för att lösa uppgiften. Metoden främjar eget tänkande, samspel och förmåga till analys.
Casen är alltid mångsidiga och inom varje program utgår man från karaktärsämnet. Eleverna hittar lättare en egen motivation till att ta in de mer teoretiska kunskaperna. Metoden används mycket framgångsrikt på Yrkesplugget. Inställningen till kärnämnen har förbättrats och betygsnivåerna har höjts.

Jag gillade liksom inte att plugga. Men när jag kom in i hela transportvärlden blev allt mycket intressantare.
– Gustav Parment, elev på transportteknik årskurs 3

Eleverna gillar verkligen när vi räknar matte i verkstan.
– Niclas Garmstedt, lärare i matematik och naturvetenskap.

1:1 – En dator en elev

Yrkesplugget inledde under 2011 ett utbildningssamarbete med Apple. Datorföretaget har över 10 års erfarenhet av utbildning på motsvarande gymnasienivå i USA. Projektet 1:1, har öppnat nya möjligheter för vår casemetodik och alla elever kan nu skapa, dela och fördjupa sin kunskap på ett helt nytt sätt.

Tipsa oss på Yrkesplugget!

Vi gillar att få tips om hur vi kan utveckla vår verksamhet men också om sådant som är bra och fungerar.

Fyll i nedan uppgifter, ett svar kommer till dig inom kort!

Tack för ditt engagemang!